Monien terveysvaikutusten C-vitamiini - miksi ja miten paljon?

Mitä on C-vitamiini?

Askorbiinihappo eli C-vitamiini on meille välttämätön vesiliukoinen vitamiini ja sitä tulisikin saada ravinnosta päivittäin, sillä se ei varastoidu elimistöömme. C-vitamiinia tarvitaan mm. luiden kasvuun, uudistumiseen ja hampaiden hyvinvointiin. Elimistömme ei itse tuota C-vitamiinia, vaan se täytyy saada ravinnosta.

Mitä tehtäviä C-vitamiinilla on kehossamme?

C-vitamiini kehossamme sijaitsee pääosin lihaksissa, mutta myös esim. veressämme on runsaasti C-vitamiinia. Elimistömme tarvitsee C-vitamiinia kollageenin muodostumiseen, sillä kollageeni pitää huolen ihon palautumisesta. Kollageeni on proteiini ja se osallistuu monien kudoksien muodostumisprosessiin. Sen vuoksi on erityisen tärkeää, että kollageenia muodostuu riittävästi, sillä sitä esiintyy luustossa, ihossa, verisuonissa, rustoissa ja hampaissa. Rusto taas mahdollistaa nivelten terveen liikkumisen ja kollageenin muodostuminen onkin ensisijaisessa asemassa nivelten hyvinvoinnille.

Kuten monet muutkin vitamiinit, myös C-vitamiini on erittäin tärkeä antioksidantti eli se ehkäisee solujen hapettumista. Näiden ominaisuuksien lisäksi se edistää normaalia immuunipuolustusta ja tehostaa raudan imeytymistä elimistöömme. On tieteellisesti todettu, että riittävä C-vitamiinin saanti suojelee monilta sairauksilta.

C-vitamiinin terveysvaikutukset tiivistetysti:

  • Edistää hermoston normaalia toimintaa

  • Edistää kollageenin muodostumista ja tätä kautta luuston, rustojen, ikenien ja ihon normaalia toimintaa

  • Edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa

  • Edistää normaaleja psykologisia toimintoja

  • Vähentää väsymystä ja uupumusta

Miten paljon C-vitamiinia tarvitaan?

Suomessa C-vitamiinin saantisuositus on 80 milligrammaa vuorokaudessa. Valitettavasti noin joka kymmenes suomalainen ei saa ravinnostaan sitä riittävästi ja tällöin C-vitamiinia tarvitaan ravintolisän muodossa lisää, jotta tarve saadaan päivittäin täyteen. Yleisin syy C-vitamiinin liian vähäiseen saantiin on yksipuolinen ruokavalio ja kasvisten niukkuus päivittäisissä aterioissa. C-vitamiinin tarvetta lisää myös voimakas fyysinen liikunta, stressi, imetys ja tupakointi. C-vitamiinin liian vähäinen saanti ilmenee usein väsymyksenä, heikon olon tunteena ja puutos saattaa aiheuttaa ruokahaluttomuutta.

Muista huolehtia vitamiinien saannistasi!

Viherkapselin ja Kurkuma-Inkiväärin vuorokausiannos täyttää 80% päivän C-vitamiinin saannista ja muotona molemmissa toimii L-askorbiinihappo, jota esiintyy luontaisessa muodossaan mm. marjoissa, hedelmissä ja kasviksissa.